dec 092017

De man van het hotel in Lamia belde een dag van tevoren voor ons naar het busstation voor de tijd van de enige bus per dag via Amfissa naar Delphi (Delfoi) in Stera Ellada. ’s Ochtends liepen we met onze rugzakjes van zo’n zes kilo de ongeveer 2,5 kilometer tussen de huizen en olijfbomen door naar het busstation aan de rand van de stad en kochten we de buskaartjes. We zaten nog een poosje in een gezellig café met lekkere koffie. Op het busstation aten we tegen het middaguur nog een zelf belegd broodje of eigenlijk een pitabroodje met tzatziki en verse komkommer. De bus vertrok om 12.30. We zaten voorin, dus we konden van de mooie uitzichten in de bergen genieten. Ongeveer anderhalf uur later stapten we over in Amfissa en een half uurtje later waren we in het dorpje Delphi, dat klein en overzichtelijk is.

Er was maar één bus per dag terug om 10.00, dus om de archeologische vindplaats van Delphi te verkennen zouden we twee nachten in Delphi moeten overnachten. We kozen hotel Orfeas met een geweldig mooi uitzicht en een zonnig balkon, dat in dit jaargetijde maar de helft kost van wat het in het hoogseizoen kost. We zagen er niet tegenop om twee nachten te blijven.

We aten heerlijk in taverna Vakchos met een prachtig uitzicht op de golf van Korintië. We bleven tot na de sfeervolle zonsondergang.

De volgende dag stonden we op tijd op en na een goed ontbijt liepen we over de weg richting Athene naar de nabije archeologische vindplaats van Delphi. De tickets zijn in de winter voor de helft van de prijs. In de zomer zal het veel drukker en veel heter zijn. Nu was het in de zon soms al warm. We bekeken op ons gemak alle dingen met nog het mooie zonlicht van de ochtend. Bij het orakel kregen we als enige antwoord op dé vraag “42.” We bezochten ook de tempel van Athene een stukje verderop, misschien wel de mooiste plek. Daarna bezochten we nog het museum waar vele mooie in de buurt gevonden voorwerpen te zien waren. Ook in dit museum waren er veel bewakers die goed opletten.

Op de terugweg gingen we bustickets kopen, maar de tijden van de bussen waren anders dan eerder gezegd of begrepen, dus pasten we onze plannen aan. De tweede nacht in het hotel zegden we af, wat gelukkig geen probleem was. We kochten bij de hoogste bakker nog een lekkere tiropita (filodeeg en Griekse kaas). We werden geholpen door een vriendelijke, wat oudere man.