feb 152013

De luxe trein van Agra naar Jaipur kwam ruim voor de geplande tijd aan, dat hebben we nog nooit meegemaakt in India! (241 km in ca. 3 uur) We vonden zelfs een auto-rickshaw die gewoon een normale prijs vroeg. Het was nog vroeg genoeg om te eten, dus dat hebben we gedaan voordat we onderdak gingen zoeken (dit heeft altijd onze voorkeur, omdat je dan betere keuzes maakt). We aten in hotel Mohan, wat later een aanbevolen adres bleek te zijn. We vonden ook snel een prettige overnachtingsplek in het vriendelijke guesthouse Comfort, “A Home Away From Home”. We proberen zoveel mogelijk de adressen in de reisgids te vermijden. Na vermelding holt de kwaliteit vaak achteruit en gaat de prijs flink omhoog. We lieten ons naar een driesterren hotel in de buurt brengen, dan heb je geen last van auto-rickshaws die je naar een hotel willen brengen waar ze veel commissie krijgen.

De volgende dag verkenden we een deel van de oude stad, “pink city” (roze stad), maar door de drukte en het voortdurende “hello, hello” waren we dit na een poosje wel zat. De oude stad is eigenlijk één grote bazaar, waar vooral allerlei handwerken, onder andere textiel, worden verkocht. Het toeristische City Palace hebben we overgeslagen. Als je al jaren reist, word je steeds kieskeuriger wat je wel en niet wilt zien. Een interessant gesprek met een man in een simpele tempel, zoals we ’s middags hadden, is mij meer waard.

De volgende dag ontmoetten we bij het ontbijt een jong Frans stel, Guillaume (28) en Barbara. We zijn samen naar Galta, de apentempel, gegaan aan de oostelijke rand van de stad. We volgden het pad naar boven, beneden en weer naar boven. Overal zijn leuke aapjes. Je kunt ze beter niet voeren, want dan worden ze lastig, hoewel het wel goed voor je karma schijnt te zijn. Halverwege zagen we enkele tientallen kleine pakezeltjes die werden gedrenkt. We bezochten de Vishnu/Ganesha-tempel nabij het heilige water dat uit een beeld van een koeiekop sijpelt en een klein kunstmatig meertje vormt, waar hindoes komen baden. Hoewel het een kleine tempel is, is het de belangrijkste van de stad. Daarna bezochten we de apentempel een stukje lager. Hier wordt Hanuman aanbeden. Het is een prachtige, sfeervolle plaats. Het is ook een oase van rust ten opzichte van de drukke stad die slecht twee kilometer ver weg is. We liepen door de verlaten gangen en kamers van de tempel, wat achteraf niet mocht. Er zijn allerlei schitterende muur- en plafondschilderingen. We hadden geluk ze te zien! Op de terugweg bezochten we nog de tempel van de zon, waar er een mooi uitzicht op de stad is.

Na het eten en het drinken van thee namen we afscheid van Guillaume en Barbara. Zij reizen naar het zuiden, wij verder naar het oosten (Jodhpur en daarna Bikaner is het plan).

Vandaag reizen we met de trein naar Jodhpur in het oosten van Rajasthan (313 km, hopelijk 5,5 uur en niet meer).